TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 29 April 2011

Kewangan Islam Malaysia capai standard dunia

Tarikh siar: 2011/04/30

MALAYSIA memiliki rangka kerja kawal selia dan tadbir urus kewangan Islam lengkap yang boleh dijadikan penanda aras sebagai standard dunia, kata Ketua Kewangan Islam Global Deloitte, Daud Vicary Abdullah.

“Malaysia hari ini adalah peneraju dalam kewangan Islam dan ini memberikannya platform untuk bergerak lebih maju di peringkat global,” katanya sambil menekankan kewangan Islam kini menjadi komponen semakin penting dalam sistem kewangan antarabangsa.

Beliau berkata demikian kepada media pada satu siri ceramah berhubung Pengajaran Tadbir Urus Korporat Bagi Institusi Kewangan Islam anjuran Pusat Antarabangsa bagi Pendidikan Dalam Kewangan Islam (INCEIF) di Kuala Lumpur, semalam. Bagaimanapun, Daud berkata, Malaysia perlu sentiasa memastikan ia mematuhi peraturan global bagi membolehkannya sentiasa menjadi pendahulu dalam bidang itu.

Ditanya kenapa Malaysia, selaku negara Islam dan adalah peneraju dalam kewangan Islam, hanya berada di kedudukan ke-34 dalam senarai Global Islamic Cities Index tahun lalu, beliau berkata, terdapat faktor lain yang diambil kira dalam kaji selidik dijalankan pelajar George Washington University itu.

Antara faktor yang diambil kira, katanya ialah ketelusan, tadbir urus korporat, pengurusan risiko, tanggungjawab, kebebasan akhbar, hak asasi manusia, hak demokrasi dan tadbir urus undang-undang.

“New Zealand berada di tangga teratas diikuti Luxembourg, manakala Malaysia berada di kedudukan teratas dikalangan negara Islam.

“Negara bukan Islam itu mengatasi negara Islam berikutan pelaksanaan kemahirannya yang cemerlang.” katanya.

Idea Global Islamic Cities Index bertujuan mewujudkan indeks yang menyukat kesenangan dan kemudahan mengamalkan Islam di bandar-bandar utama di seluruh dunia.

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran