TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 30 April 2011

Kenapa negara penjajah perlu musuh

Oleh Tan Sri Mazlan Nordin

QUO Vadis, Africa? Demikian tajuk sebuah buku yang membicarakan pelbagai aspek agama Islam di benua Afrika. Lalu dicatat pada peringkat awal, antara lainnya, nama Bilal, warga Islam pertama yang menyampaikan azan.

Seterusnya, disebut betapa selama beribu-ribu tahun dahulu apa yang dipanggil benua Afrika ialah sebahagian dari tanah besar yang dipanggil benua Asia.

Berperanan selanjutnya ialah kuasa-kuasa penjajah asing yang melancarkan pelbagai tindakan termasuk menghapuskan tulisan-tulisan bahasa Arab dan menggantikannya dengan tulisan rumi. Dewasa ini pula serangan demi serangan terhadap Palestin, Iraq, Afghanistan dan lain-lain atas alasan melawan keganasan dan menyebarkan demokrasi.

Buku berjudul Some Aspects of Islam in Africa ditulis oleh Profesor Uthman Sayyid Ahmad Ismail Al Bili dari Pusat Islam di Doha, Qatar setelah menuntut di universiti-universiti lain, termasuk Universiti Cambridge.

Dengan demikian, tegas beliau warga-warga Afrika, negeri-negeri, agama dan budaya perlu waspada terhadap pelbagai hal yang dilakukan ke atas umat Islam dan agama Islam di Afrika.

Ini kerana apa yang telah berlaku di masa lampau walaupun Perang Salib akhirnya gagal.

Dalam keadaan masa kini Afrika mempunyai bilangan warga Arab yang paling ramai sekali dalam dunia, iaitu di Mesir dan pelbagai negeri di Afrika Utara. Bahasa Arab paling ramai pembicaranya dan banyak sekali bahan-bahan bacaannya.

Bahasa-bahasa sampingan seperti Swahili, Hause dan Fulfulde meminjam begitu banyak perkataan-perkataan Arab dan gagasan Islam.

Warga-warga Afrika juga mendapati dari sejarah masa lampau bahawa agama Islam berkembang bukan kerana penggunaan pedang dan senapang oleh bala tentera untuk menjajah. Dalam Islam juga tidak ada aspek-aspek perkauman dan eksploitasi.

Dari ketiga agama - Islam, Kristian dan Judaism, warga Islam yang mengiktiraf dan menghormat kedua yang lain itu. Apa yang dikatakan oleh umat Islam mengenai Nabi Isa, Musa dan lain-lain nabi adalah sebahagian daripada kepercayaan mereka.

Sebaliknya pula apa yang dikatakan oleh pihak-pihak lain mengenai Nabi Muhammad adalah sebahagian daripada budaya mereka yang mencermin peristiwa-peristiwa sejarah, termasuk marabahaya faham Nazis dan Fascism dan sikap Apartheid serta pembunuhan beramai-ramai manusia.

Lalu dianjurkan supaya warga-warga Afrika Utara dan Mesir memberi perhatian sewajarnya kepada lain-lain negara di bahagian selatan benua Afrika.

Menurut Profesor Uthman lagi bilangan warga Islam di kedua benua Amerika, di Eropah dan Asia, Australia, New Zealand dan Afrika meningkat setiap hari.

Namun, mereka perlu mengawasi pandangan seperti disebarkan Profesor Huntington dalam bukunya “Clash of Civilisations” bahawa negara penjajah perlu musuh. Jika tidak ada musuh semulajadi maka musuh mesti diadakan.

Dalam keadaan dewasa ini kecaman-kecaman terhadap Nabi Muhammad dilancarkan untuk tiga tujuan. Pertama untuk menentukan Islam sebagai musuh, kedua untuk menghasut pihak Islam bertindak balas dan ketiga untuk menggembeling tenaga pihak-pihak lain bertindak terhadap Islam.

Juga disebut ialah nama-nama cerdik pandai zaman silam seperti Ibnu Khaldun, Ibnu Al-Wazzan, Ibnu Said, Al-Idrisi, Ibn Batuta dan Ibnu Jubair, iaitu kesemuanya warga Afrika.

Di samping itu budaya Islam di negara Sepanyol selama 700 tahun mendorong penyebaran Ilmu oleh Ibnu Rush (Averros), Ibnu Sina (Avicenna) dan Ibnu Tufail yang ada kaitan dengan Islam di Afrika Utara.

Turut memberi sumbangan pada masa lampau ialah hamba-hamba abdi Afrika yang kebanyakan mereka beragama Islam yang membanting tulang bagi pihak tuan-tuan kulit putih mereka.

Seperti dicatat dalam sejarah negara-negara Islam di Afrika yang mula sekali bertindak mempertahankan benua Afrika dari serangan-serangan pelbagai negara Eropah yang mahu menjajah.

Berperanan ialah pejuang-pejuang Mahdi di Sudan (1881-1898), para pejuang Mahdi di Somali. Mereka mendahului perjuangan Jomo Kenyatta di Kenya, Ben Bella di Algeria dan Mandela di Afrika Selatan.

Kerana itu pertanyaan lanjut: Quo Vadis, Africa?

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran