TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 17 April 2011

Apabila yang kalah mahu berkuasa

Oleh Mazlan Nordin

SEPERTI diakui peperangan paling digeruni ialah perang saudara dan peristiwa-peristiwa ngeri yang meninggalkan kesan-kesan berlarutan. Tetapi bagi sesetengah pihak yang bertekad merebut kuasa lain hal menjadi perhitungan utama.

Mendapat perhatian selama berbulan-bulan adalah pertembungan di Ivory Coast di antara Laurent Gbagbo yang tewas dalam pilihan raya lima bulan lalu, tetapi terus mahu berkuasa! Lawannya, Alassane Outtara menang hingga diakui oleh seluruh dunia, namun masih tertunggu-tunggu bertugas untuk rakyat.

Antara yang menjadi pengajaran ialah perang saudara di Liberia, sebuah lagi negara di Afrika Barat yang melibatkan tiga pemimpin - Samuel Kanyon Doe, Presiden yang ke-21, Charles Taylor Presiden yang ke-22 dan Prince Johnson, tokoh politik.

“Prince” bukan bererti ia keturunan raja kerana ia nama biasa bagi kaum lelaki di Liberia. Beliau berperanan menangkap dan membunuh Samuel Doe. Berikut ialah sebahagian dari laporan seorang wartawan yang menyaksikan peristiwa kejam itu:

“Apa kau buat dengan wang rakyat Liberia”? Johnson menengking dan kamera TV menunjukkan ia duduk di belakang meja. Biasanya ia memakai beberapa pingat, tetapi kali ini dua butir bom tangan tergantung pada dadanya. Ia sedang minum beer ketika itu. Lalu penyokong-penyokongnya bersorak: Mana wang itu? Mana wang itu?

Presiden Doe menjawab “Longgarkanlah tali yang mengikat diri saya ini, Saya sakit ni”. Beberapa orang Liberia mencurah beer ke atas kepalanya dan mengoyak kemejanya.

“Aku akan bunuh kau” Johnson berteriak dengan nyaring. Beberapa budak lelaki menarik beliau berdiri di hadapan Doe. Seorang wanita menyapu muka Johnson dengan kain.

perintah

Johnson kemudian memberi perintah: “Potong telinganya”. Lantas dua budak lelaki memeluk tubuh Doe. Seorang budak lain memotong telinga kirinya dengan pisau dan mencampakkannya ke atas riba.

Johnson berteriak lagi “aku suruh potong telinganya”. Doe menjerit manakala yang lain memotong telinga kedua”. Demikian sedutan laporan seorang wartawan Amerika. Bukunya terbit pada tahun 2002.

Doe sendiri pada 12 April 1980 mengetuai rampasan kuasa pihak tentera Liberia. Mati dalam peristiwa itu ialah Presiden William R. Tolbert.

Dengan peristiwa itu juga tamat dominasi politik warga Amerika-Liberia selama 133 tahun iaitu keturunan pendatang kulit hitam dari Amerika.

Menurut laporan lain pada peringkat permulaan rejim Presiden Doe, ramai ahli pemerintahan Tolbert yang digulingkan menjadi korban.

Menggantikan Doe kemudiannya ialah Charles Taylor dari 2 Ogos 1997 hingga 11 Ogos 2003 sebagai Presiden Liberia ke-22. Beliau lahir di Amerika dan mendapat ijazah sebelum kembali ke Liberia untuk bekerja dengan Presiden Doe.

Setelah dipecat atas tuduhan bersabit wang, Taylor pindah ke Libya untuk berlatih sebagai pejuang perang gerila. Beliau kembali ke Liberia pada tahun 1989 sebagai ketua gerakan untuk menggulingkan rejim Presiden Doe.

Selepas kematian Doe kemudiannya Taylor berjaya menguasai sebahagian besar negara Liberia, setelah tercapai kedamaian Taylor dipilih menjadi Presiden pada tahun 1997.

Perang saudara kedua di Liberia berlaku pada tahun 1999. Menjelang tahun 2002 beliau kehilangan kuasa di wilayah-wilayah pedalaman. Pada tahun 2006, Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu sebulat suara bersetuju membenarkan Taylor dibicarakan di Mahkamah Antarabangsa di The Hague, negeri Belanda.

Juga telah dilaporkan ialah pidato-pidato beliau melalui stesen radio tiap hari pada jam enam petang, satu darinya berbunyi: “Kami telah menawan seribu laskar dan saya sendiri telah membunuh 753 orang. Mudah saja mereka menemui maut. Satu peluru memadai untuk membunuh dua orang pengecut dan pembunuh yang begitu berlagak di serata bumi Liberia”.

Dalam satu peristiwa lain beberapa orang kanak-kanak lelaki mengepung seorang dewasa. Salah seorang kanak-kanak itu berkali-kali memijak kepalanya. Siapa gerangan orang-orang dewasa yang mengajar kanak-kanak menjadi begitu bengis.

Akhirnya Gbagbo di Ivory Coast ditawan. Di samping itu Moussa Koussa, bekas Menteri Luar Libya telah menyeru supaya dihindarkan perang saudara berlaku di Libya.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran