TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 1 Mac 2011

Penghijrahan Islam dan air zam-zam

BUKANKAH seni dan budaya sama ertinya? Dante menulis sajak yang baik sekali, tetapi apakah dia beradab? Dante begitu kejam terhadap Nabi Muhammad SAW. Bolehkah seseorang yang berfikiran sempit tiada toleransi menjadi manusia beradab?

Demikian pertanyaan yang diajukan oleh M.J Akbar, penulis pojok majalah India Today dalam bukunya Have Pen, Will Travel: Observations of a Globetrotter setelah menjelajah ke pelbagai negara, termasuk Somalia, Britain, Itali, Amerika.

Nama yang disebut olehnya ialah Dante Alighieri (1265-1321) yang dianggap sebagai pujangga utama Itali setelah menulis puisinya Divine Comedy dan Inferno, antara lainnya. Namun mengejutkan segala pihak kemudiannya ialah kisah penjajahannya ke neraka dan pertemuannya dengan Nabi Muhammad SAW.

Sebelum kritikan Akbar, telah pun berlaku kajian mendalam oleh yang dipanggil Collegiate School berjudul Dante and Islam. Ia menjelaskan sikap negatif beliau terhadap Islam dan budaya Arab. Lantas dicatat:

"Eropah pada masa dahulu ingin mendapat informasi mengenai sains dan falsafah. Kerana itu cerdik pandai Eropah sanggup mencari teks buku-buku bahasa Arab dan menterjemahnya demi meluaskan pengetahuan mengenai pelbagai penyakit, ilmu kira-kira. algebra, trigonometri dan lain-lain lagi.

Sebelum keputusan menterjemah dari bahasa Arab ke bahasa Latin dan bahasa pribumi, warga Eropah tidak begitu mengetahui falsafah Yunani dan sains kerana kebanyakan karya Yunani dalam bidang-bidang tersebut telah diterjemah ke bahasa Arab. Setelah warga Eropah berjaya menterjemah teks-teks buku Arab, mereka mula mengetahui fikiran Aristotle dan Archimedes antara lainnya.

Dipengaruhi

Dante sendiri memperlihatkan betapa dia dipengaruhi oleh Islam manakala menulis Divine Comedy. Beliau mungkin mendapat ilham menulis mengenai penjelajahannya ke neraka setelah mengetahui kisah Israk dan Mikraj Nabi Muhammad SAW termasuk perjalanan dari Baitulmaqdis.

Dalam pada itu budaya Islam pada masa silam tidak menghalang warga-warga Barat menerima segala pengetahuan dunia Islam. Masyarakat Islam menganggap agama mereka mengatasi yang lain dan tidak memusuhi warga Eropah. Demikian antara kajian.

Juga dicatat ialah sejarah pemerintahan Arab kemudiannya selama kira-kira 700 tahun di Sepanyol dan ramai warga Sepanyol memeluk agama Islam.

Berlaku dalam edaran sejarah ialah Islamofobia. Antara yang selanjutnya berperanan ialah Profesor Bernard Lewis yang menulis tiga buah buku selepas peristiwa 11 September: What Went Wrong? The Crisis of Islam dan Islam The Religion and the People.

Dari kalangan politik pula ialah peranan ahli Parlimen Belanda, Geerd Wilders yang menyifatkan Islam sebagai ideologi fasis dan al-Quran sama dengan Mein Kampf, karya Adolf Hitler, diktator Nazi Jerman.

Seperti diketahui, Wilders telah melawat Israel lebih 40 kali dan menyertai sidang anti jihad di Baitulmaqdis pada tahun 2008. Juga berperanan ialah petugas akhbar Denmark yang melukis kartun-kartun menghina nabi. Sebaliknya pula ialah peranan positif Profesor John Esposito dari Amerika dalam bukunya Who Speaks for Islam. Turut serta Dalia Mogahad, juga dari Amerika, antara catatan:

Bilangan warga Islam lebih 1.3 bilion dalam 57 negara yang berbicara dalam begitu banyak bahasa: Arab, Parsi, Turki, Urdu, Swahili, Cina Inggeris, Perancis, Jerman, Amerika, Denmark, Malaysia-Indonesia, Jepun dan Korea.

Berbeza dari Dante dengan cerita nerakanya ialah Dr. Thomas Irving yang memperoleh ijazah dalam bahasa Arab dan Sepanyol dari Universiti Princeton, Amerika dan bertugas hingga 25 tahun untuk menterjemah al-Quran. Nama Islamnya, Haji Ta'alim Ali.

Seorang lagi ialah Michael Wolfe, warga Amerika yang memeluk agama Islam dan menunaikan fardu haji lalu menulis buku berjudul One Thousand Roads to Mecca.

Antara nama-nama yang dicatat ialah Malcolm X, pejuang politik African-American yang nama Islamnya Haji Malok Al-Shabaza dan johan tinju dunia, Muhammad Ali yang menunaikan haji pada 1970-an. Tiada yang lupa membawa balik air zamzam kemudiannya.

Tan Sri Mazlan Nordin ialah Karyawan Tamu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Source: Mingguan Malaysia Online.

1 ulasan:

Teuvo Vehkalahti berkata...

Greetings from Finland. This blog is fun to explore, through other countries, people, culture and nature. Come take a look Teuvo pictures blog. Also tell all your friends why he must visit Teuvo pictures blog. Therefore, to obtain your country's flag rise higher Teuvo images to your blog flag collection. Have a wonderful weekend Teuvo Vehkalahti Finland

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran