TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 7 Jun 2009

Cycad Lenggong - Part3

By Idris Talu

Bloggers yang saya hormati, di dalam dua siri awal mengenai Cycas Clivicola Lenggong yang lepas saya telah tunjukkan rupa dan bentuk pohon cycas yang tumbuh di tempat asalnya, di atas batu di bukit-bukit sekitar Lenggong. Kali ini saya ingin menunjukkan rupa dan bentuk pokok cycas yang telah dipindahkan ke tanah biasa oleh peminat-peminat cycas.


Potongan cycad - jangan dibuang!

Dalam gambar di atas, kita dapat lihat bagaimana cycas yang telah putus, mungkin dipotong oleh pengambil awalnya, telah dikutip oleh pencinta cycas dan dibiarkan di atas tanah sehingga akarnya keluar melalui bahagian yang terkena tanah dan lama-kelamaan, pucuk tunas baru pun akan timbul dan mengeluarkan daun baru yang cukup indah. Oleh itu jika anda menjumpai mana-mana bahagian cycas yang telah terpotong, jangan dibuangkan. Simpanlah ia. Rahsianya, don’t throw away a cycad.

The living fossil - Cycads clivicola Lenggong.

Lihat betapa cantiknya daun Cycas Clivicola Lenggong ini. Walaupun hanya tinggal tunggul sahaja, ianya masih cantik untuk peminat cycad.

A Beautiful shape of Cycad clivicola of Lenggong.

Gambar di atas pula menunjukkan keunikan Cycas Clivicola Lenggong, di mana ianya boleh bercabang. Kita tahu cycad membesar cuma 20 cm dalam tempoh masa sepuluh tahun. Oleh itu anda boleh agak sendiri berapa umur cycad ini.

Cycads clivicola.

Satu perubahan yang agak pelik berlaku pabila kita memindahkan pokok cycad dari tempat asalnya ke tanah rendah. Perubahan berlaku kepada warna kulit pohon ini, dari berwarna kelabu cerah kepada kelabu kehitaman.

Betapa indahnya cycas, peninggalan purbakala. Malah ramai yang mengatakan bahawa cycads merupakan "the living fossil." Beberapa negara di Afrika menjadikan cycads sebagai objek istimewa dalam setem negara mereka.

The beauty of Cycad clivicola.

©IdrisTalu@2009

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran