TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 28 Ogos 2010

Sambut Ramadan pertama

Sumber: Mingguan Malaysia Online.

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI, utusanterengganu@utusan.com.my

Tarikh: 29 August 2010.

KUALA TERENGGANU 28 Ogos - "Cukuplah juadah yang ala kadar sahaja untuk berbuka dan bersahur, kurma sebiji pun cukup mengenyangkan kerana apa yang penting ialah perasaan seronok untuk menunaikan ibadat tersebut," kata Fatin Noraina Choo Abdullah yang baru pertama kali menunaikan rukun Islam ketiga itu.

Gadis itu begitu tenang dan tiada tanda-tanda keletihan akibat berpuasa ketika ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) di Kompleks Darul Hidayah di sini, baru-baru ini walaupun ada setengah jam lagi untuk waktu berbuka puasa tiba.

Beliau berketurunan Cina merupakan penganut agama Buddha sejak 23 tahun lalu, memeluk Islam pada penghujung bulan Mei tahun ini.

Gadis yang berasal dari Machang, Kelantan itu berkata, dia amat gembira kerana dapat menjalani ibadat puasa tahun ini memandangkan sebelum ini, dia hanya melihat rakan Melayu menunaikan ibadat tersebut.

Katanya, dia tidak menyangka amalan berpuasa tidaklah seteruk yang digembar-gemburkan apabila mencubanya.

"Sebelum ini saya juga takut untuk berpuasa, namun apabila kali pertama mencuba berpuasa, Alhamdulillah saya mampu menunaikannya dan ia amat menyeronokkan terutama apabila dapat berbuka bersama rakan-rakan.

"Juadah berbuka dan bersahur pula saya tidak kisah sangat, asalkan ada kurma cukuplah," ujarnya yang juga merupakan anak yatim piatu.

Menurut Fatin, dia berminat terhadap agama Islam sejak berusia 16 tahun apabila tinggal di asrama bersama pelajar Melayu.

Jelasnya, ketika itu dia gemar melihat rakannya membaca buku keagamaan sehingga timbul minatnya untuk membaca buku tersebut.

Tambahnya, walaupun hanya dia sahaja memeluk agama Islam, keluarganya tidak pernah menghalang tindakannya itu.

"Ibu dan ayah saya sudah lama meninggal dunia manakala tiga lagi adik-beradik saya masih beragama Buddha. Hanya bapa saudara saya yang memeluk Islam.

"Memandangkan saya mempunyai keluarga angkat di Besut, jadi saya banyak mempelajari ilmu agama dengan mereka dan keluarga saya tidak menghalang," jelasnya.

Bagi Mohd. Ali Abdullah, 43, yang merupakan bekas penganut agama Kristian, dia memeluk Islam kira-kira 10 tahun lalu dan mengakui pada mulanya terasa sukar untuk berpuasa.

Beliau yang berasal dari Negeri Sembilan berkata, dia mengambil masa dua hingga empat tahun untuk menunaikan ibadat puasa penuh selama sebulan.

"Pada peringkat awal. saya memang susah untuk berpuasa memandangkan saya sebatang kara dan tidak mendapat sokongan keluarga.

"Namun setelah mendekatkan diri dengan pelbagai program yang disediakan Maidam, saya lebih yakin dan kuat semangat," ujarnya.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0829&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran