TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 3 Jun 2011

Selepas negara Israel mahu pula Greater Israel?

Mazlan Nordin

PERTANYAAN: Apakah Perdana Menteri Israel, Binyamin Netanyahu mahu mewujudkan Eretz Yisrael (Greater Israel)?

Ini adalah kerana beliau menolak sama sekali saranan Presiden Barack Obama supaya sempadan Israel dan Palestin pada tahun 1967 menjadi asas rundingan antara mereka, termasuk penubuhan Negara Palestin.

Seperti diketahui Tebing Barat dan Gaza telah ditawan oleh tentera Israel dalam Perang Enam Hari, 1967. Dua kali berikutan itu warga Palestin melancarkan Intifada, kali pertama pada tahun 1987 dan kali kedua pada tahun 2000 tetapi gagal.

Nasib malang warga Palestin kemudian diceritakan oleh seorang wartawan Amerika, Richard Ben Cremer dalam laporannya berjudul How Israel Lost: Antara lain ialah cara bertindak pasukan-pasukan keselamatan bila berlaku hal, iaitu mereka “menghukum secara kolektif”.

Antara contoh ialah manakala seorang budak lelaki Palestin menyeludup masuk perkampungan warga Israel untuk melakukan serangan. Yang dibinasakan kemudiannya oleh pasukan keselamatan Israel sebagai tindak balas ialah rumah-rumah yang dikongsi oleh keluarga-keluarga ayah, nenek lelaki, bapa saudara atau kakak-kakak yang telah berkahwin.

Kenapa warga Palestin tidak mempunyai negara sendiri? Demikian antara pertanyaan Cremer. Lalu beliau mencatat betapa Gaza, umpamanya, dikepung seluruh pantainya dan garisan sempadan di darat.

Di Tebing Barat pula tembok setinggi 20 kaki dibina untuk “mencegah tindakan keganasan” Kesemuanya dibina atas tanah milik warga Palestin.

Juga dilaporkan pertemuan dengan beberapa guru sekolah Palestin yang mengadu mengenai sesetengah murid tidak hadir kerana kekurangan makanan. Bagi mereka tiada sarapan pagi.

Mencerminkan keadaan sebenar ialah pelbagai cerita oleh penduduk, termasuk kisah seorang wanita yang hampir melahirkan anak. Ia tidak dapat pergi ke hospital kerana dikepung oleh askar-askar Israel.Cerita bersambung: “Akhirnya orang kampung membawanya ke hospital tentera Israel. Ia kemudian melahirkan dua anak kembar lelaki.

Kepala anak pertama muncul dari tubuh ibunya. Maka ia pun memandang keadaan sekelilingnya, lalu melihat askar-askar di sana sini. Ia kemudian berteriak ke arah kembarnya: “Ahmad, kita dikepung ini! Ambil batu-batu untuk kita lemparkan”, tamat cerita.

Mengenai warga Israel pula disebut mengenai orang-orang Yahudi yang berhijrah dari negara-negara Islam dan Arab pada tahun 1950-an dan 1960-an. Mereka dipanggil Sephardium kerana tradisi pelajaran dan keagamaan mereka dari negara Sepanyol. Seperti dicatat dalam buku-buku sejarah, pemerintah Islam wujud di selatan Sepanyol selama kira-kira 700 tahun waktu silam.

Menurut Cremer lagi, rakyat Israel bercadang untuk menguasai terus wilayah Tebing Barat dengan mendirikan perkampungan-perkampungan baru Sebagai ganti kepada Palestin padang-padang pasir di kawasan Israel diberi kepada Palestin.

Juga telah dilaporkan pembinaan perkampungan-perkampungan baru Israel di Baitulmaqdis sedangkan pihak Palestin juga mahu ia menjadi ibu negara mereka.

Parti politik pertama Palestin ialah Fatah yang ditubuhkan oleh Yassir Arafat pada tahun 1959 untuk perjuangan kemerdekaan, tetapi Arafat telah meninggal dunia.

Hamas pula lahir pada tahun 1987 dan menjadi parti politik yang popular setelah menang dalam pilihan raya. Perselisihan berlaku antara kedua-dua parti selama beberapa tahun. Hanya baru-baru ini tercapai kata sepakat. Lantas Netanyahu memberi ingatan: “Kalau mahu kedamaian ketepikan Hamas”. Astaga, warga Palestin berucap dan juga warga Islam lain.

Bagi Israel, perang pada tahun 1948 dengan enam Negara Arab melahirkan kemerdekaannya. Perang Enam Hari pada 1967 pula membolehkan Israel menguasai Tebing Barat dan Gaza, Semenanjung Sinai (dikembalikan kepada Mesir kemudiannya) dan Golan Heights dari Syria (masih dikuasai Israel).

Catatan: Netanyahu beberapa hari lalu berucap dalam sidang khas Kongres Amerika di Washington. Pemimpin Arab bila kok?

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran