TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 19 Jun 2011

LID perlu diteruskan kerana cara terbaik promosi Malaysia


DIALOG Antarabangsa Langkawi (LID) 2011 di Putrajaya merupakan julung-julung kali menjadi tempat pertemuan ketua-ketua kerajaan yang kebanyakannya dari Afrika untuk berkongsi pengalaman dalam bidang kerajaan, ekonomi dan sosiopolitik.

Kehadiran peserta dialog ini menunjukkan LID yang dimulakan pada 1995 belum malap.

Ia menjadi semakin penting dan bermakna apabila pelbagai isu berlaku ekoran daripada politik Afrika Utara dan Asia Barat, pemulihan perlahan krisis kewangan dunia serta bermacam-macam bencana alam.


LID 2011 menyediakan peluang yang sesuai bagi Malaysia, yang memulakan dialog berkenaan pada 1995, dan rakannya di Afrika dan Caribbean untuk menangani cabaran ini dan mencari penyelesaian untuk kebaikan secara bersama.

Penganjuran LID perlu diteruskan kerana kejayaannya bergantung kepada pelbagai aspek lain seperti kebudayaan, sistem nilai sejagat, ciri-ciri perniagaan dan persekitaran ekonomi serta politik.

Kerana LID adalah satu-satunya forum yang mana ia bukan bermatlamat politik. Ia lebih tertumpu kepada sosioekonomi dan pembangunan ekonomi untuk melahirkan rangkaian menang-menang antara negara-negara yang mengambil bahagian.

Kesemua pemimpin dari negara miskin, sedang membangun dan membangun mengakui, dialog perkongsian pintar melalui LID memberi mereka peluang belajar daripada pengalaman negara lain dalam usaha memajukan negara sendiri.

Bagi mereka, Malaysia ialah 'guru' dan role model keamanan, kemajuan dan pembangunan pesat yang patut dicontohi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika merasmikan LID 2011 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya memuji forum ini kerana berjaya meningkatkan perdagangan antara Malaysia dan negara-negara Afrika dengan ketara sejak ia ditubuhkan pada 1995.
Jelas konsep perkongsian bestari dalam LID perlu terus dikekalkan. Ia bukan forum bual-bual kosong yang dianggap oleh sesetengah pihak yang tidak faham apa tujuan diadakan LID.

Paling mendapat banyak manfaat program LID sebelum ini ialah beberapa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat swasta negara ini apabila diberi peluang membangunkan infrastruktur dan industri di negara peserta.

Sebagaimana kata Najib yang juga Menteri Kewangan bahawa dialog ini telah dan akan terus menjadi platform untuk kita menyuarakan pandangan dan berkongsi pengalaman mengenai pelbagai isu berkaitan perniagaan, ekonomi dan pembangunan.

Niat baik Malaysia yang mahu melihat kemakmuran ekonomi di kalangan negara terlibat, menjadi satu kelebihan kepada usahawan Malaysia untuk membuat pelaburan.

Jika kita uruti sejarah LID sehingga sekarang, mungkin masih banyak yang perlu dipelajari negara peserta daripada Malaysia. Kita pula sudah tentu mahu meluaskan lagi empayar perdagangan.

Kita yakin LID perlu diteruskan kerana ia adalah cara terbaik untuk mempromosikan Malaysia serta membina hubungan dan mengukuhkan jalinan dengan negara peserta.

Source: Utusan Malaysia online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran