TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 20 Jun 2011

Bangsa bukan penentu kecemerlangan akademik

Oleh Ruhaiza Rusmin, ruhaizarusmin@hmetro.com.my

SUDAH sekian lama, institusi pengajian tinggi awam negara dihadapkan pelbagai cabaran dan dugaan malah ada mempersoalkan kewibawaan institusi berkenaan melaksanakan tanggungjawabnya.

Ada beranggapan institusi itu anak emas kerana sering mendapat sokongan penuh kerajaan, ada pula mendakwa institut pengajian tinggi awam (IPTA) berkenaan ketinggalan zaman kerana menawarkan program lapuk sehingga meningkat bilangan graduan menganggur.

Malah, ada suka membandingkan dengan institusi pengajian tinggi swasta yang dilihat lebih dinamik merencanakan pelbagai perancangan untuk mahasiswa.

Kritikan demi kritikan bukan saja mencalarkan reputasi IPTA malah ibarat tidak mengenang jasa terhadap budi dicurahkan dulu.

Persoalannya, mengapakah kritikan ini masih kedengaran sedangkan institusi terbabit sudah melakar nama di puncak dunia.

Apakah dengan ‘berdiam diri’ boleh menyelesaikan masalah atau mereka takut dikritik bimbang mencalarkan reputasi?

Naib canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar, berkata sebagai institusi yang mendokong aspirasi serta cita-cita pendidikan negara, IPTA perlu terus memperjuangkan agendanya tanpa perlu takut kepada kritikan.

Beliau berkata, IPTA perlu tegas dan kalis pada pendiriannya serta menjadikan kritikan itu sebagai satu lonjakan penambahbaikan kualiti sedia ada ke tahap lebih baik.

“Seharusnya setiap institusi perlu mempunyai pendirian teguh dalam mempertahankan perjuangan mendidik anak bangsa tanpa perlu gentar terhadap apa jua kritikan.

“Dalam konsep memberi pendidikan, kritikan harus dilihat sebagai cabaran besar untuk mengubah pandangan atau kelemahan institusi. Ia bukanlah satu ‘perangkap’ untuk mendedahkan kepincangan sebaliknya satu teguran bagi memperbaikinya.

“Ia perlu diperhalusi supaya tidak timbul salah faham apatah lagi jika membabitkan reputasi mahasiswa dan institusi sendiri,” katanya.

Isu kritikan membabitkan IPTA bukan baru apatah lagi institusi terbabit paling ramai mengeluarkan graduan saban tahun.

Dengan 20 IPTA, jumlah graduan dilahirkan menjangkau puluhan ribu menjadikan pasaran kerjaya cukup sempit bagi mereka memperoleh keputusan cukup makan atau bukan daripada program profesional.
Kesukaran memperoleh pekerjaan ditambah tanggapan program ditawarkan tidak relevan atau menepati keperluan semasa menyebabkan graduan terpaksa menganggur.

Akibatnya institusi ditempelak kerana tidak peka hingga menyebabkan mahasiswa menjadi mangsa.

Beliau berkata, tanggapan itu tidak benar kerana setiap institusi pasti memikirkan kebajikan mahasiswanya dan tidak sewenang-wenangnya menawarkan program tanpa kualiti.

Malah, katanya, setiap program ditawarkan adalah sejajar dengan keperluan semasa selain tidak boleh diperlekehkan kerana di antaranya mendapat pengiktirafan profesional dan antarabangsa.

“Mereka yang melontarkan pendapat itu tidak faham dan enggan membuka minda. Sekarang zaman alaf baru, jadi program ditawarkan mesti selari dengan permintaan semasa.

“Institusi awam tidak sesekali memperjudikan masa depan mahasiswa semata-mata untuk memuaskan hati pihak tertentu sebaliknya berusaha menyediakan mereka asas untuk pasaran kerjaya dan masa depan.

“Setiap program bukan picisan namun mempunyai fungsi tertentu menjana dan merangka kesinambungan negara untuk jangka masa panjang sekali gus mengisi permintaan kerjaya bukan saja bertaraf tempatan sebaliknya merentasi global,” katanya.


Mengulas pandangan skeptikal mengatakan hanya graduan tertentu memperoleh peluang pekerjaan, beliau menafikannya kerana graduan Bumiputera banyak mengisi ruang kerja profesional yang dikhususkan bangsa asing.

Menurutnya, pertikaian sama ada graduan boleh melakukannya atau tidak bukan terletak pada sesuatu bangsa namun kehendak, semangat berdaya saing serta keinginan untuk berubah.

“Malangnya ramai yang meletak dan melabelkan kemampuan mahasiswa mengikut bangsa. Tambah menyedihkan apabila bangsa sendiri mudah memperlekehkan mereka.

“Bukankah ini tidak adil kerana seperti merendah-rendahkan kemampuan sedangkan yang perlu dilakukan adalah menyokong supaya mereka tidak patah semangat mahupun rebah.

“Jika asyik mempertikaikan, bagaimana mahu berjaya. Bukan semua mampu bertahan dengan kritikan dan mengambilnya sebagai positif.

“Ia juga sekali gus bagai mempersoalkan kewibawaan sesebuah institusi bertaraf pengajian tinggi yang tenaga pengajarnya terdiri daripada kalangan ahli akademik, profesional serta berkepakaran ,” katanya.

Beliau kecewa kerana ramai menghentam kerana dikuasai perasaan tidak puas hati bukan berpihak di bumi nyata.

“UiTM mampu melahirkan graduan yang menepati pasaran malah setiap programnya mendapat pengiktirafan dunia.

“Apakah pengiktirafan ini kerana institusi hanya pandai mengangkat diri semata-mata atau orang luar sememangnya nampak kemampuan itu?” katanya.

INFO

KEMENTERIAN Pengajian Tinggi menumpukan kepada 10 misi utama yang disasarkan kepada institusi pengajian tinggi negara iaitu:

•Memperkasakan institusi pengajian tinggi
•Kualiti tenaga akademik
•Memartabatkan akademik dan penubuhan Majlis Profesor Negara
•Peningkatan kegiatan penyelidikan dan pembangunan
•Program pengantarabangsaan
•Pembangunan kualiti pelajar
•Kebolehpasaran graduan
•Pelan transformasi politeknik
•Transformasi kolej komuniti dan pembelajaran sepanjang hayat
•Program transformasi institut pengajian tinggi swasta

Source: Harian Metro Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran