TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 22 Jun 2011

Rezeki temoleh Kenyir


Oleh Zulhilmi Hat, hilmi@bharian.com.my

Tarikh: 2011/06/18

Permintaan tinggi, harga lumayan jadikan spesies ikan sasaran pemancing


IKAN temoleh atau dikenali sebagai temelian (Probarbus jullieni) adalah ikan air tawar yang semakin pupus gara-gara sikap masyarakat yang mengamalkan kaedah tangkapan seperti menjaring, menuba dan mengebom ikan itu. Pemburuannya sukar dihalang pihak berkuasa berikutan permintaan tinggi serta tawaran harga yang lumayan di pasaran gelap manakala saiznya yang boleh mencapai puluhan kilogram setiap seekor menjadikannya sasaran pemancing. Tambahan isinya yang lazat menyebabkan ikan ini sering diburu di sungai ataupun empangan iaitu tempat pembiakan spesis omnivor ini membiak.

Pada awal Mac lalu, sebatang joran milik tukang masak dari Kenyir Lake Resort yang kebetulan memancing ikan lampan berhampiran Pangkalan Gawi, ‘terjun’ dalam tasik selepas dilarikan ikan misteri. Sangkaannya ikan jelawat yang memakan umpannya kerana Tasik Kenyir ini didiami ikan itu yang mudah dipancing menggunakan umpan buah kelapa sawit.

Masran Mohamat yang ditemui berkata, sejak kes kehilangan jorannya dilarikan ikan bersaiz mega di tebing tasik berhampiran tempat kerjanya, dia bertindak ‘merasuah’ kira-kira 50 kilogram buah kelapa sawit untuk menjinakkan ikan misteri itu.

“Selepas seminggu merasuah buah kelapa sawit yang diperam, gerombolan ikan yang kelihatan bermain-main di tengah tasik menghampiri kawasan saya memancing. Pada ketika itu joran sudah dipacakkan dengan berumpankan buah sama untuk menjinakkan ikan terbabit.
“Pada pagi sama, sebatang daripada dua joran yang diletakkan berhampiran tebing digetu ikan seakan-akan lampam sedang mencuit umpan seperti biasa.

“Tiba-tiba hujung joran melentur dengan kasar sekali menyebabkan saya bergegas mendapatkan joran itu sebelum mengaraunya hingga ke tebing. Perlawanan berlangsung hampir 30 minit dan akhirnya alangkah terkejutnya saya apabila temoleh bersaiz sembilan kilogram berjaya didaratkan,” katanya.

Katanya lagi, hari itu rezeki memihak kepadanya apabila tangkapan temoleh kedua berskala 11 kg berjaya ditangkap pada waktu petang selepas umpan yang dibaling di kawasan temoleh pertama berjaya didaratkan tadi.

“Temoleh kedua ini berbeza dari tangkapan pertama tadi. Larian padu yang dibuatnya ke kawasan terbuka tasik membuatkan saya cukup risau kerana bimbangkan tali tangsi 30 paun yang digunakan mungkin putus bila-bila masa.

“Gegelung tali pula yang memuatkan hampir 120 meter hampir habis akibat mengekang larian ikan ini seperti lembu takut dicucuk hidung. Mujurlah lubuk terbabit tidak mempunyai reba yang memihak kepada saya untuk mendaratkannya selepas 40 minit bertarung,” katanya.

Ikan temoleh ditemui membiak di Sungai Pahang dan Perak juga terdapat di Tasik Kenyir. Menurut Masran lagi ikan itu dilepaskan Jabatan Perikanan sejak lapan tahun lalu untuk membiakkan spesies terbabit dalam tasik ini.

Difahamkan ikan itu sudah membiak dengan banyaknya dan terdapat di seluruh Tasik Kenyir apabila gerombolan temoleh dapat dilihat muncul dekat tasik itu pada awal Januari hingga Mac, yang mana ketika itu berlaku aktiviti menghempas telur.

Masran menambah, keesokannya beliau memancing di tempat sama dan temoleh berskala 15 kg berjaya didaratkan dengan menggunakan umpan kelapa sawit peram.

“Seekor temoleh berskala sembilan kilogram masih hidup sehingga hari ini dalam kolam peliharaan manakala dua lagi gagal diselamatkan kerana terlalu penat selepas aktiviti menaikkan ikan ini di tebing,” katanya.

Source: Berita Harian Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran