TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 13 Januari 2010

Durian Hutan Jalan Pahang, Tapah.

Menikmati Lazatnya Rasa Durian Hutan
By Idris Talu


Pada 03 Januari 2010 yang lepas, penulis berkesempatan mencari buah-buahan nadir di Daerah Batang Padang serta tidak ketinggalan buah durian hutan.

Penulis menemuia buah durian hutan di sebuah kampong Orang Asli di Jalan Pahang yang menghubungkan bandar Tapah di Perak dan bandar Tanah Rata di Cameron Highlands, Pahang.

Penulis agak bernasib baik dapat membeli beberapa biji durian hutan dari seorang Orang Asli yang berjualan durian di tepi Jalan Pahang tersebut.

Inilah sebahagian dari durian hutan yang penulis beli - kulitnya hijau terang, berisi kuning terang.


Warna kulit luar Durian Hijau.

Rupa isi di dalam - kuning.

Warna isi durian yang cukup menggoda.



Durian hutan yang asli.

Sungguh nikmat rasanya.



©idristalu.blogspot.com

2 ulasan:

YASSIN SULAIMAN berkata...

Kalau diPahang banyak juge jenis2 durian hutan ini yang disebut durian sangka, durian daun dan durian hutan semuanya berlainan saya pun tak berapa kenal.Apa pun jenis durian ini tidak boleh disimpan lama sebab rasanya bertambah pahit dan cenggih.

Idris Talu berkata...

Betoi tu En. Yassin. Masa kawan dok berulang mudik Kuala Tahan melalui Kuala Tembeling (naik boat) zaman 70an dulu, selalu dapat durian hutan ni. Ada yang besar (durian daun - duri halus dan lembut), ada durian kura-kura (kecik je). Tak tau le ade lagi ke tak mase ni.

Kala lalu jalan Tranum - Bt Frazer - Kuala Kubu Baru, masih banyak durian hutan di tepi jalan tu. Pokoknye dua tige pemelok, tapi buahnye kecik amat.

Rasenye memang pedih lubang idung bila sendawa.

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran