TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 16 Disember 2009

Kuala Lumpur ke Ipoh dua jam saja dengan tren

Wartawan: Sazarina Shahrim, sazarina@bharian.com.my
Courtesy: Berita Harian Malaysia.
Foto: Ikhwan Munir.



ETS kurangkan tempoh perjalanan

KUALA LUMPUR: Khidmat tren penumpang antara bandar menghubungkan Kuala Lumpur-Ipoh menggunakan Set Kereta Api Elektrik (ETS) yang mula beroperasi April depan, mampu mengurangkan tempoh perjalanan kepada sejam 55 minit.

ETS juga akan mengurangkan tempoh perjalanan dari Ipoh ke Seremban, kurang tiga jam.
Presiden Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Dr Aminuddin Adnan, berkata ETS serba moden itu dilengkapi dengan kemudahan kamera litar tertutup di setiap gerabak, soket elektrik selain untuk penumpang kelainan upaya (OKU) dan pramugari tren.

Beliau berkata, ketika ini hanya satu tren baru diterima daripada lima tren yang dijangka sampai sebelum Februari depan.

"Pengenalan perkhidmatan ETS kelak akan meningkatkan kualiti perkhidmatan dan memodenkan infrastruktur sedia ada," katanya selepas Majlis Perasmian ETS KTMB di sini, semalam.



Aminuddin berkata, pihaknya juga akan memperluaskan perkhidmatan ETS ke bandar lain pada masa depan sekiranya mendapat sambutan daripada pengguna.

Pada sidang media sama, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat, berkata perkhidmatan ETS itu akan meningkatkan kecekapan terutamanya dalam memastikan tempoh perjalanan dipendekkan selaras Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi memperbaiki sistem perkhidmatan awam negara.

Beliau berkata, misi utama kementerian di bawah NKRA ialah memastikan 25 peratus penduduk Lembah Klang, menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam menjelang akhir 2012.

Source: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Nasional/20091215235400/Article/

Wartawan: Sazarina Shahrim, sazarina@bharian.com.my

Courtesy: Berita Harian Malaysia.

Foto: Ikhwan Munir.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran