TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 15 Disember 2009

Utusan Melayu Terus Hidup

By Idris Talu

Akhbar Utusan Melayu telah mula diterbitkan dalam tulisan jawi oleh Syarikat Utusan Melayu Press Limited sejak 29 Mei 1939 di Singapura. Tulisan jawi yang menggunakan huruf Arab itu telah lama terkenal di kalangan umat Melayu sejak lama lagi.

Selepas gelombang tulisan rumi menguasai bidang keilmuan di kepulauan Melayu, tulisan jawi perlahan-lahan terketepi. Gejala ini sungguh malang buat tulisan jawi.

Adalah diharapkan, terutamanya peminat tulisan jawi supaya dapat bersama-sama, menghidupkan semula kegemilangan tulisan jawi demi maruah bangsa kita sendiri.



Kaum-kaum lain di negara ini, walau betapa handal mereka menguasai bahasa Inggeris, tetap mengagungkan tulisan asal mereka. Kenapa pula orang Melayu khususnya tidak merasakan kehilangan sesuatu bila akhbar bertulisan jawi mereka menderita untuk terus hidup.

Kini akhbar Utusan Melayu masih diterbitkan sebagai sisipan sahaja kepada akhbar Utusan Malaysia. Semoga akan ada tokoh-tokoh baik dari dunia keilmuan Melayu, mahu pun dari dunia perdagangan atau korporat yang sanggup mengambil tindakan yang wajar untuk terus menghidupkan tulisan jawi melalui akhbar yang cukup berjasa kepada umat Melayu ini.



Semoga Utusan Melayu terus hidup!

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran