TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 10 April 2010

Tunjuk Langit - Taman Herba Batu Gajah

By Idris Ismail Talu

Selalu juga penulis melalui jalan raya Gopeng ~ Batu Gajah yang melalui sisi depan Taman Herba Negeri Perak di Batu Gajah ini. Kita tentu tertanya-tanya kenapa agaknya diletakkan tanda amaran supaya orang ramai tidak mengutip buah mahogani yang jatuh bertabur di luar pagar Taman Herba tersebut?





Jika dilihat dari gambar di bawah, pohon mahogani tersebut ditanam di luar pagar Taman Herba. Pada pendapat orang ramai, ianya pohon milik bersama rakyat, jadi orang ramai berpendapat mereka berhak mengambil buah tersebut.

Pertanyaan kedua, kenapa buah tunjuk langit atau buah pokok mahogani tersebut diminati ramai? Penulis pun tidak ada jawapannya. kalau pembaca hendak tahu khasiatnya buah tunjuk langit, pembaca kenalah bertanya denga "paksu gugel" - taipkan perkataan "buah tunjuk langit" jangan "akar tunjuk langit" pada gugel search, insya Allah pembaca tahulah sebabnya.



Gambar di atas, barisan pokok tunjuk langit yang di tanam di luar pagar Taman Herba di Batu Gajah, Perak, di samping papantanda amaran kepada orang awam supaya tidak mengutip atau mengambil buah tunjuk langit yang jatuh dari atas pokok tersebut.



Gambar di atas, gambar sebenar rupa buah tunjuk langit.

©idrisismailtalu@2010


2 ulasan:

Raji and Yeen berkata...

owh bole mkang pe buah tuh?

Idris Talu berkata...

Orang mude tok molek le makang wah tu.

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran