TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 24 Disember 2013

Penduduk Kampung Tambisan Darat, Lahad Datu berpesta ikan terdampar

Penduduk Lahad Datu dengan rezeki ikannya.
Foto ihsan Berita Harian.
\
2013/12/25 - 01:49:50 AM Oleh Mohd Izham Unnip Abdullah | thaddius@bh.com.my

Kota Kinabalu: Penduduk Kampung Tambisan Darat, Lahad Datu, berpesta ikan tamban apabila beribu-ribu spesies itu terdampar di pantai penempatan itu semalam.

Penduduk berpesta ikan terdampar Penduduk kampung mengambil kesempatan mengutip ikan tamban yang terdampar di gigi air di Pantai Kampung Tambisan Darat, Lahad Datu.
Pihak berkuasa nafi fenomena aneh petanda tsunami

Fenomena itu bermula jam 8 pagi apabila tiga kumpulan besar ikan tamban melompat-lompat di gigi air di pantai kampung terbabit menyebabkan penduduk mengambil kesempatan menangkapnya termasuk menggunakan baldi.
Angin kencang di Laut Sulu punca fenomena

Bagaimanapun, ada penduduk berkata fenomena sama pernah berlaku pada September atau Oktober lalu di tempat sama yang dipercayai berpunca daripada angin kencang di Laut Sulu.

Saksi dikenali sebagai Gazali memberitahu BH, tiga kumpulan besar ikan tamban mendarat di pantai terbabit bermula jam 8 pagi, diikuti kumpulan kedua kira-kira 15 minit kemudian dan kumpulan ketiga, 30 minit selepas itu.

“Ketika itu, saya kebetulan ke pantai melihat keadaan laut sebelum tiba-tiba ternampak ribuan ikan melompat-lompat menuju ke pantai dibawa ombak sebelum terdampar.
“Saya ada mendengar kejadian seperti ini pernah berlaku, apa yang saya lihat ini amat menghairankan kerana belum pernah ikan yang begitu banyak tiba-tiba terdampar di pantai,” katanya.

Dapatkan naskhah BH hari ini untuk berita lanjut atau muat turun versi digital di http://subscription.nstp.com.my/

 
Source: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pendudukberpestaikanterdampar/Article
 

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran