TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 6 September 2011

Mubarak Majid mendaftar sebagai pelajar baru Universiti Sains Malaysia

Rabu 07 September 2011.
PULAU PINANG 6 Sept. - Biarpun sudah berusia 55 tahun, keinginan menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi tidak pernah pudar dalam diri Mubarak Majid.

Buktinya hari ini, pelakon drama dan teater terkenal itu turut bersama ribuan pelajar baru mendaftar sebagai mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Lakonan dan Pengarahan di Universiti Sains Malaysia di sini.

Beliau yang mengambil jurusan tersebut secara sepenuh masa merupakan antara 4,824 pelajar dalam dan luar negara yang berdaftar di universiti itu bagi sesi pengajian 2011/2012.

Mubarak atau nama sebenarnya Mohamad Mubarak Majid ketika ditemui melahirkan rasa gembira kerana diberi peluang menyambung pelajaran di universiti berkenaan.

"Sudah lama saya berkeinginan untuk menyambung pelajaran, namun hasrat itu terbantut akibat menguruskan keluarga dan anak-anak yang masih kecil. Saya pernah mencuba sekali, tetapi ternyata ia tidak dapat dilakukan.

"Alhamdulillah, sekarang semua anak saya sudah besar dan bekerja. Peluang untuk belajar pula datang secara tiba-tiba. Justeru, saya tidak akan mensia-siakan peluang untuk menambahkan ilmu yang ada dalam bidang lakonan dan pengarahan," katanya.

Mubarak yang telah melibatkan diri dalam bidang lakonan hampir 30 tahun berkata, pemilihan USM itu dianggap cabaran yang secara tidak langsung menjadi pendorong untuknya berusaha lebih gigih.

"Saya suka mencabar diri saya agar lebih kuat berusaha dan menjadi contoh kepada penggiat seni lain dalam usaha menjadikan ilmu sebagai sesuatu yang menarik untuk diteroka sepanjang hayat mereka.

"Kejayaan enam anak saya menamatkan pengajian mereka di institusi pengajian tinggi juga antara pendorong untuk saya berusaha lebih gigih. Dulu giliran mereka, sekarang tiba pula giliran saya untuk membuat mereka bangga," katanya selepas mendaftar sebagai pelajar baru di bangunan Palapes USM di sini, hari ini.

Sementara itu, pemain skuad hoki kebangsaan, Raja Mohd. Hafizi Raja Mohd. Effendi, 22, berkata, latihan intensif yang dilalui tidak akan dijadikan penghalang untuknya mencatatkan kejayaan yang cemerlang dalam pengajian.

Beliau yang mengambil jurusan Sains Sosial dan Kemasyarakatan berkata, ini kerana hanya melalui pelajaran sahaja, masa depan seseorang itu lebih terjamin.

"Bukan sukan tidak penting tetapi ia mempunyai tahap (bersara) dan apabila kita sudah sampai ke tahap tersebut, kita kena meninggalkannya. Berbanding dengan pelajaran, sampai bila-bila pun ia mampu memberi jaminan untuk masa depan kita," katanya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran