TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 13 April 2010

Nyawa Di Hujung Pedang - 1952

By Idris Ismail Talu

Nyawa Di Hujung Pedang – begitulah namanya sebuah novel pendek berkaitan sejarah Peperangan Dunia Yang Kedua.





Novel pendek nukilan Haji Ahmad Murad bin Nasaruddin ini telah diterbitkan pada tarikh 1 June 1954. Novel ini didedikasikan pengarangnya kepada Allahyarham En Yazid bin Ahmad yang telah menjadi korban tentera Jepun semasa mempertahankan tanah airnya.

Novel sejarah ini menceritakan secara panjang lebar tentang kekejaman seorang polis tentera (military police) Jepun di Bandar Ipoh semasa Peperangan Dunia Kedua dahulu.

Novel ini juga menceritakan tentang nasib malang seorang pemuda Melayu bernama Yazid, menantu Pak Deris, yang telah difitnahkan oleh sahabatnya sendiri yang menjadi informer kepada polis tentera Jepun tersebut.

Yazid telah didera dengan pelbagai cara deraan yang penuh dengan azab dan sengsara selama ditahan oleh polis tentera Jepun tersebut.

Kenapa Yazid difitnah? Untuk mengetahui cerita seterusnya, anda perlu membaca novel sejarah ini……..

©idrisismailtalu@2010.

8 ulasan:

Hashim Zabidi berkata...

Saya dah baca novel ini Tuan Haji lama dulu malah memilikinya. Dah tak ingat lagi jalan ceritanya. Untunglah tuan Hj.ingatkan. Nanti saya cari untuk baca semula.

Idris Talu berkata...

Terima kasih Tuan Haji Hashim, novel sejarah begini elok dibaca oleh semua orang, terutamanya anak-anak muda, supaya anak-anak kita ada jati diri yang sebenar, ada daya ketahanan diri, supaya boleh membuat keputusan yang bijak dalam apa juga suasana.

Ada sedikit pembetulan, nama penulis ialah Ahmad Murad bin Nasaruddin.

Pengembara silam, berkata...

Tuan haji...Buku penuh kenangan..pernah baca masa sekolah rendah aritu...TQ mengimbau kembali..

Idris Talu berkata...

PS - Terima kasih, buku ini merupakan sejarah penderitaan bangsa kita semasa Perang Dunia Kedua dahulu, semoga nasib malang bangsa kita tidak berulang.

Bangsa kita terlalu mudah lupakan sejarah, elok kita cari buku-buku lama kita dahulu, baca balik untuk kita renungkan dan ambil tindakan sewajarnya.

Kalau sesama kita tidak ingat mengingatkan, itulah jadinya kita lebih banyak makan ubat penahan sakit, bukan ubat untuk menyembuhkan penyakit.

Alia Adams berkata...

Assalamualaikum,

Izinkan saya mencelah. Emak saya beria-ia mahukan saya baca novel Nyawa di Hujung Pedang. Lantas dia membelikan buku ini kepada saya. Tapi buku tersebut adalah cetakan tahun 90an. Muka depannnya menggambarkan Yazid diseksa oleh tentera Jepun. Saya rasa cetakan terdahulu (seperti dalam gambar) di di atas lebih menarik.

POLARIS berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
POLARIS berkata...

Assalam tuan,

saya tercari-cari novel ni...di mana saya boleh dapatkan buku tersebut...ini adalah antara novel yang paling saya gemari semenjak zaman persekolahan saya dahulu...

Unknown berkata...

Dulu waktu sekolah rendah arwah abah saya ada memiliki buku ini dan saya juga pernah membacanya tapi sekarang sudah tidak ingat sangat jalan ceritanya.
Sebab takut melihat kulit buku saya sedekahkan ke perpustakaan sekolah. Cikgu2 semua suka kerana ianya cerita sejarah dan ejaannya pula ejaan lama.

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran