TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 6 November 2009

Siswazah perubatan Malaysia catat pencapaian membanggakan

Courtesy: Berita Harian Malaysia/Bernama
Sabtu, 07 November 2009

MELBOURNE: Kumpulan pertama 47 doktor Malaysia lulusan program perubatan Monash University, Australia yang dikendalikan di Malaysia akan menamatkan pengajian bulan ini.

Mereka adalah siswazah perubatan antarabangsa yang diiktiraf sepenuhnya oleh Majlis Perubatan Australia, demikian menurut majalah universiti itu, Monash Magazine.

Mereka adalah kumpulan siszawah pertama yang membahagikan masa pengajian di kampus serta hospital di Malaysia dan Australia, memperoleh pengalaman dunia perubatan di kedua-dua negara.

Kumpulan itu juga adalah kumpulan pertama penuntut perubatan Monash yang melakukan pengkhususan pengajian Malaysia dalam bidang seperti ubat-ubatan tropika dan akan bertugas di klinik di Kuala Lumpur, Segamat, Pontian dan Kulai.

Mereka membabitkan kumpulan pertama yang menjalani latihan di Sekolah Klinikal yang dibina khas bernilai RM1.8 juta dan Hospital Sultanah Aminah Hospital di Johor Bahru.

Profesor Datuk Dr Anuar Zaini Md Zain, Ketua Pengajian Perubatan dan Sains Kesihatan, melihat sendiri kumpulan pertama doktor muda berkenaan belajar dan matang untuk menjadi pakar perubatan mahir.

"Saya berpendapat kerana pengiktirafan oleh Majlis Perubatan Australia, standard pengajian ini jelas mencapai tahap yang amat tinggi," menurut laporan Monash Magazine yang memetik Dr Anuar Zaini sebagai berkata.

Shakirah Sharif, dari Kuala Lumpur, menamatkan latihan klinikal pengajian tahun akhir di Alfred Hospital, Melbourne.

"Saya mempunyai satu keinginan untuk mencapai sesuatu lain daripada yang lain. Oleh itu, apabila saya berada dalam kumpulan pertama penuntut yang akan menamatkan pengajian ini saya rasa adalah suatu tidak asing bagi saya," katanya kepada Monash Magazine.

"Saya rasa ada peluang untuk saya membantu menambah baik sistem perubatan di Malaysia," kata Shakira, seorang bekas pelajar Sekolah Menengah Perempuan Bukit Bintang. - Bernama

Courtesy: Berita Harian Malaysia/Bernama.
Source: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Mutakhir/20091107113949/Article

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran