TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 5 Disember 2011

Pisang Lemak Manis @ Pisang 40 Hari

By Idris Talu

Pisang Lemak Manis @ Pisang 40 Hari @ Pisang Lampung
@ Pisang Muli @ Pisang Berlian @ Inarnibal

Rupa bentuk buah pisang lemak manis agak hampir sama dengan pisang lilin atau pisang emas. Pisang lemak manis atau pisang empat puluh hari ini berbeza dengan pisang emas jelas kelihatan di bahagian hujung buahnya. Pisang lemak manis terkelompok dalam kelompok “AA” iaitu kumpulan “diploid”.

Buah pisang lemak manis agak tajam atau runcing di hujungnya sedangkan hujung buah pisang emas tidak runcing. Pisang emas biasanya lebih besar saiz buahnya dari pisang lemak manis.

Di Indonesia, pisang lemak manis juga dikenali sebagai buah “Pisang Lampung” atau “Pisang Berlin” atau “Pisang Muli”. Sementara di Filipina, buah pisang ini dikenali dengan nama Pisang Inarnibal”.

Biasanya pisang lemak manis dimakan mentah sebagai “pencuci mulut”. Namun begitu ada juga yang suka menggorengnya sebagai “cokodok” atau jejemput pisang.

Pisang Lemak Manis @ Pisang Lampung

Ada juga yang gemar menggaulkan atau mencampurkannya dengan beras pulut lembut (yang telah direndam dalam air selama dua jam) serta isi kelapa muda yang diparut, dibungkus dalam daun pisang, dan dilengat atau dikukus sehingga masak.

Kuih lengat ini dinamakan “lepat segan” kerana agak jarang (segan) orang membuatnya. Cuma bila sudah siap dimasak, biasanya habis dimakan orang - tak segan-segan lagi!

Ada juga yang melenyekkan pisang ini dengan tepung gandum dan dipanaskan atas kuali leper menjadi lempeng pisang.

http://idristalu.blogspot.com/

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran