Sumber: BERNAMA.COM
06 November, 2010 15:19 PM
Daripada Zainal Abdul Jalil
MEKAH, 6 Nov (Bernama) -- 'Keretapi Al-Mashaaer' Makkah Metro yang akan membawa jemaah haji ke tempat-tempat suci pada musim haji ini mendapat sentuhan kepakaran Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).
Seramai 64 kakitangan KTMB terpilih berkhidmat dengan Al Mashaaer Al Mugaddasseh Southern Line, syarikat dari China yang diberi tanggungjawab dalam projek kereta api ini dan stesen-stesennya.
Pengurus Kanan Keselamatan dan Persekitaran KTMB Abdul Mokti Zakaria berkata kumpulan pertama 10 pegawai dan jurutera membuat penyelidikan dan menyediakan prosedur operasi memulakan tugas pada 8 Ogos lepas dan kumpulan kedua seramai 54 orang tiba 2 Nov lepas.
Mereka bertugas dalam bidang kepakaran masing-masing iaitu bahagian operasi, teknikal, keselamatan, latihan serta pengurusan penumpang dan stesen, kata Abdul Mokti, selaku ketua misi tersebut.
"Keenam-enam aspek ini akan menentukan kelicinan operasi kereta api dua landasan ini lebih-lebih lagi kami pengurusan hadapan dan terlibat secara langsung dengan ujian kereta api ini.
"Walaupun pelaksanaan projek dan pembekalan kereta api dilakukan oleh syarikat China, kejayaan misi ini akan menaikkan moral kami," kata beliau kepada pasukan media Tabung Haji (TH) semasa ditemui di stesen kereta api itu di Arafah, dekat sini hari ini.
Katanya keseluruhan infrastruktur Makkah Metro termasuk sistemnya telah siap dan bersedia beroperasi sepenuhnya kecuali kerja-kerja kecil untuk disiapkan pada 2011.
Menurutnya semua kakitangan KTMB akan pulang ke Malaysia selepas musim haji ini dan dijangka datang semula pada Mac tahun depan untuk memberi latihan kepada kakitangan baru Makkah Metro.
Rangkaian kereta api ini mampu membawa 70,000 jemaah haji dalam tempoh sejam menggunakan 12 gerabak yang boleh memuatkan 3,000 orang termasuk tempat duduk bagi warga emas, kata Abdul Mokti.
Menurut laporan perkhidmatan ini khusus bagi membawa jemaah haji warga Arab Saudi dari sembilan stesen melalui Arafah, Mina dan Muzdalifah sejauh 18.5 kilometer dijangka mengurangkan jumlah kenderaan sehingga 30,000 buah.
Setiap stesen dibahagikan kepada dua terminal dan mempunyai 16 lif yang boleh memuatkan 50 orang. Ia juga mempunyai enam laluan pejalan kaki bagi mengelak kesesakan.
Kereta api ini boleh mengangkut 750,000 jemaah haji secara berulang alik dengan kelajuan antara 80km dan 120km sejam.
Source: BERNAMA
TO ALL MY BLOG READERS
TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
CLICK NOW
Tajuk Kegemaran
-
By Idris Talu. Buah kasai atau dalam bahasa botaninya - “ Pometia pinnata “ - dikenali juga sebagai buah matoa di kepulauan Papua. Kasai...
-
By Idris Talu Salah satu usaha ternakan di Ladang Infoternak Sungai Siput Utara ialah ternakan rusa. Usaha ini amat berjaya setakat ini....
-
By Idris Talu. Nama saintifiknya: Carica papaya. Nama lain: Kulikih, kalikih, parenghek, situkau, sampelo, kapelo, santelo (Minang), p...
-
Kueh Pinukuik Oleh: Rita Desfitri Lukman [R@ntau-Net] MAMBUEK PINUKUIK CARO KAMPUANG Assalamu'alaikum Wr. Wb. Dek sabanta lai mungkin du...
-
إ دريس تالو Idris Talu Di Barat Semenanjung Tanah Melayu, ramai yang menyebutnya sebagai ikan tongkol atau ikan kayu . Kenapa? Mungk...
-
Sumber: Utusan Malaysia Online. Tarikh siar: 20 September 2010. 1,400 guna khidmat ETS Ipoh-KL setiap hari. KUALA LUMPUR 19 Sept. - Sejak m...
-
إدريس اسماعیل تالو Idris Talu Buah pisang kebatu @ kepok @ abu. Pisang abu atau pisang kebatu ini mempunyai kulit teba...
-
By Idris Ismail Talu Arrowhead atau ngaku, atau kentang Cina merupakan sejenis “ubi” yang lembut yang kononnnya ditanam di dalam sawah berai...
-
By Idris Talu Petai kerayong tidak ada banyak bezanya dengan petai biasa. Petai kerayong bila matang, buah dan kulitnya menjadi keras, tida...
-
Teks dan gambar Kusyi Hirdan MUNGKIN ada pembaca yang sudah tahu mengenai buah perah ini. Mereka yang berada di Terengganu, Perak, Pahang da...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan