TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 28 November 2010

12 cawangan UiTM diberi autonomi urus pentadbiran

Prof Datuk Dr. Sahol Hamid Abu Bakar.


Langkah kembangkan daya kreatif tingkat pencapaian pelajar

Oleh Mohd Idris Sulaiman, edisimingguan@bharian.com.my

Tarikh siar: 2010/11/28


SERI ISKANDAR: Universiti Teknologi MARA (UiTM) akan memberi kuasa autonomi kepada semua 12 cawangannya di seluruh negara untuk mengurus dan mentadbir kampus masing-masing sebelum akhir tahun depan, kata Naib Canselornya, Prof Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar.
Dr Sahol Hamid berkata, kertas cadangan mengenai perkara itu kini pada peringkat semakan terakhir dan akan diserahkan kepada Kementerian Pengajian Tinggi bulan depan untuk kelulusan. “Menerusi pemberian kuasa autonomi ini, kami yakin ia dapat mengembangkan lagi daya kreativiti pihak pentadbir kampus sekali gus meningkatkan lagi pencapaian kampus cawangan dan pelajar dalam segenap sudut.

"Ketika ini, setiap tindakan seperti pengurusan, kewangan, pentadbiran dan sistem peperiksaan masih di bawah bidang kuasa kampus induk di Shah Alam. Kami mahu kuasa itu ‘diturunkan' ke setiap kampus cawangan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Istiadat Konvokesyen Ke-73 UiTM Perak di sini, semalam.



Hadir Pengarah Kampus UiTM Perak, Prof Zainab Mohamed.

UiTM kini mempunyai 12 kampus cawangan di seluruh negara selain kampus induknya di Shah Alam dengan jumlah pelajar melebihi 180,000 orang.
Sahol Hamid berkata, semua cawangan bagaimanapun masih kekal diletakkan di bawah Lembaga Pengarah dan Senat yang berpusat di kampus induk.

Beliau percaya pengagihan kuasa autonomi itu tidak akan menjejaskan kualiti dan pencapaian UiTM.

Sahol Hamid berkata, empat kampus iaitu Perlis, Terengganu, Sarawak dan Perak memecah tradisi dengan mengadakan konvokesyennya sendiri bermula tahun ini sebagai usaha memberi kuasa autonomi.

“Kuasa autonomi itu membolehkan setiap kampus mengadakan istiadat konvokesyen sendiri. Ini kerana pihak pengurusan memikir-kan tiba masanya mengambil langkah itu dengan kampus cawangan lain dijangka turut memulakan sesi istiadat konvokesyen masing-masing mulai Mei tahun depan,” katanya.

Mengenai pencapaian program ‘Mengubah Destini Anak Bangsa’ iaitu peluang diberikan kepada belia Bumiputera miskin menyambung pelajaran di UiTM, Sahol Hamid berkata, sebanyak 80 peratus daripada 5,000 pelajar terbabit sudah lulus pengajian.

Source: Berita Minggu Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran