Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL, pengarang@utusan.com.my
PULAU PINANG 23 Mac – Akhbar berbahasa Melayu di negara ini masih relevan sebagai medium pengiklanan popular kerana ia mempunyai jumlah pembaca yang ramai.
Pensyarah Komunikasi Pemujukan dan Pengiklanan, Pusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Mohamad Md. Yusoff berkata, ini kerana akhbar berbahasa Melayu tidak mengalami kejatuhan edaran tetapi kekal konsisten biarpun ledakan teknologi mewujudkan media baru di Internet.
“Jumlah edaran akhbar berbahasa Melayu tetap meningkat dan ia berbeza dengan edaran akhbar berbahasa Inggeris yang mengalami kemerosotan.
“Pakar media yang lebih bersifat kebaratan pula hanya melihat akhbar bahasa Inggeris sebagai media pilihan kerana mereka tidak memahami kualiti, reputasi dan kandungan media akhbar bahasa Melayu,” katanya ketika dihubungi hari ini.
Menurut Mohamad, keadaan itu menyebabkan syarikat milik kerajaan (GLC) yang menggunakan khidmat pakar media yang lebih mengutamakan akhbar berbahasa Inggeris mengiklankan perkhidmatan mereka dalam akhbar berkenaan.
“Sebenarnya, perkara ini bukan baru berlaku tetapi sudah lebih 10 tahun didebatkan dan sudah sampai masanya satu dasar pengiklanan media digubal mengikut kesesuaian keadilan sosial dan ekonomi,’’ katanya.
Firma penyelidikan, HLIB Research baru-baru ini mengumumkan, nilai keseluruhan pertumbuhan perbelanjaan iklan (Adex) negara ini berjumlah RM8.3 bilion dan akhbar masih menguasai sebahagian besar iaitu 53 peratus dengan akhbar berbahasa Inggeris mendominasi 40 peratus, bahasa Melayu 31 peratus dan bahasa Cina 29 peratus pasaran.
Menurut Mohamad, penguasaan akhbar bahasa Inggeris juga disebabkan oleh andaian kononnya akhbar itu lebih berpengaruh dan sudah cukup untuk menyasarkan penduduk dan rakyat negara ini.
“Sebenarnya, sasaran pasaran sesuatu produk atau perkhidmatan bukan sahaja bergantung pada faktor demografi tetapi juga berkait rapat dengan nilai, sikap dan cara hidup.
“Bagaimanapun GLC tidak seharusnya melihat akhbar Melayu sebagai medium pengiklanan yang kurang popular kerana pembacanya juga adalah ramai,” katanya.
Sumber: Utusan Malaysia Online.
TO ALL MY BLOG READERS
TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado
Sabtu, 24 Mac 2012
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
CLICK NOW
Tajuk Kegemaran
-
By Idris Talu. Nama saintifiknya: Carica papaya. Nama lain: Kulikih, kalikih, parenghek, situkau, sampelo, kapelo, santelo (Minang), p...
-
By Idris Talu Salah satu usaha ternakan di Ladang Infoternak Sungai Siput Utara ialah ternakan rusa. Usaha ini amat berjaya setakat ini....
-
By Idris Talu. Buah kasai atau dalam bahasa botaninya - “ Pometia pinnata “ - dikenali juga sebagai buah matoa di kepulauan Papua. Kasai...
-
Kueh Pinukuik Oleh: Rita Desfitri Lukman [R@ntau-Net] MAMBUEK PINUKUIK CARO KAMPUANG Assalamu'alaikum Wr. Wb. Dek sabanta lai mungkin du...
-
Sumber: Utusan Malaysia Online. Tarikh siar: 20 September 2010. 1,400 guna khidmat ETS Ipoh-KL setiap hari. KUALA LUMPUR 19 Sept. - Sejak m...
-
By Idris Ismail Talu Arrowhead atau ngaku, atau kentang Cina merupakan sejenis “ubi” yang lembut yang kononnnya ditanam di dalam sawah berai...
-
إ دريس تالو Idris Talu Di Barat Semenanjung Tanah Melayu, ramai yang menyebutnya sebagai ikan tongkol atau ikan kayu . Kenapa? Mungk...
-
إدريس اسماعیل تالو Idris Talu Buah pisang kebatu @ kepok @ abu. Pisang abu atau pisang kebatu ini mempunyai kulit teba...
-
By Idris Ismail Talu. Betik rambai - agak aneh pokok betik ini. Kebanyakan bunganya ialah bunga jantan, namun terselit di celah-celah bunga ...
-
Sumber: Utusan Malaysia Online. Tarikh: 24 August 2010 . KUALA LUMPUR 23 Ogos – Baju Melayu serta baju kurung daripada fabrik kapas dan son...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan